Basisvaardigheden

De docent toont aan diverse hardware te kunnen benoemen, aansluiten en bedienen

 

Vanaf HAVO-2 ben ik begonnen aan het sleutelen met computers. Deze hobby heeft zich uitgebreid tot vele vaardigheden op het gebied van reparatie van elektronica en het omgaan met software.  Op softwaregebied heb ik veel ervaring met Windows en Mac. Het gebruik van Linux heb ik meerdere keren geprobeerd maar hierin heb ik mij weinig verdiept. Basisvaardigheden programmeren heb ik geleerd in het MBO waar ik les heb gegeven in Arduino. Hiernaast is een foto afgebeeld waarbij ik een laptop heb gerepareerd door de BIOSbatterij te vervangen. Het certificaat Digitaal Rijbewijs Algemene Computervaardigheden was daardoor ook geen grote uitdaging.

 

Download
Certificaat Algemene Computervaardigheden Digitaal Rijbewijs
Certificaat voor het behalen van de cursus Algemene Computervaardigheden Digitaal Rijbewijs
1462878993-pas1300@student.nhl.nl-certif
Adobe Acrobat document 134.7 KB


De docent toont aan over algemene kennis van ICT te beschikken en de vaardigheden ten aanzien van bestandsbeheer te beheersen

Voor het overzichtelijk opslaan van bestanden gebruik ik de online dienst OneDrive. Deze applicatie zit handig ingebouwd in windows 8,8.1 en 10 en heeft goede integratie met office. Ook is de bewerking op telefoon met de office apps voor iPhone erg makkelijk. Wijzigingen worden snel gesynchroniseerd en de weergave is altijd goed. Geen verschoven afbeeldingen of missende effecten. Voor het delen van bestanden in een project met een grotere groep gaat mijn voorkeur uit naar Google Drive. Deze app is toegankelijker omdat alle studenten hier op kunnen inloggen met hun NHL account. Dit houdt studie en privé gescheiden. Wel heb ik mijn Google Drive en OneDrive aan elkaar gekoppeld zodat integratie tussen de twee bestaat.

Hiernaast heb ik een afbeelding bijgevoegd waarin mijn mappenstructuur zichtbaar is van de opleiding. Zelf orden ik alle bestanden per vak in een map. Ook geef ik bestanden duidelijke namen zodat zij snel teruggevonden kunnen worden.



De docent toont aan dat hij de vaardigheden beheerst om met software effectieve samenwerking en communicatie tot stand te brengen

Mijn belangrijkste middel van communicatie is mijn iPhone. al vaak heb ik gezegd dat als mijn iPhone kapot gaat ik de volgende dag een nieuwe koop. Dit omdat al mijn communicatie via de telefoon verloopt. Belangrijke apps hierin zijn de mail en WhatsApp. Ook het bellen, smsen en al de overige berichtenapps gebruik ik voor communicatie met collega's, studiegenoten en docenten.

Om de communicatie zo beheerst mogelijk te laten verlopen heb ik mijn schoolaccount gekoppeld aan mijn privé mail. Hierdoor komt alles op één account binnen. Hoewel dit onoverzichtelijk klinkt werkt dit voor mij zeer goed. In de praktijk zijn mailadressen vaak te snel aangemaakt. In mijn derde jaars stage had ik een studentenmail, schoolmail, privemail en mailadres voor iMessage contacten. In de communicatie met leerlingen was dit erg verwarrend en zelf moest ik alle emailadressen doorlopen om geen berichten te missen. Door alles door te sturen naar mijn privemail die ik dagelijks gebruik miste ik geen berichten. De berichten van belangrijke contactpersonen zoals stagecoach, stagecoordinator en opdrachtgevers stelde ik in als V.I.P. Waardoor de iPhone duidelijk laat merken dat zij gemaild hebben.



De docent toont aan dat hij kan omgaan met standaard kantoortoepassingen: tekstverwerkers, spreadsheetprogramma’s en presentatiesoftware

Om het maximale uit presentaties te halen gebruik ik PowerPoint. Via de informatiesite van microsoft volg ik de updates over Word en PowerPoint. link. In de afbeelding hiernaast heb ik een Word en PowerPoint bestand neergezet waarin ik mijn vaardigheden beknopt laat zien.

In presentaties voor opdrachtgevers of wanneer een presentatie voor een voorlichting bedoeld is gebruik ik vaak een template van thepopp.com. Hier zijn gratis PowerPoint opmaken te downloaden en vaak geeft dit een extra tintje aan de presentatie. Dit template is gebruikt in de presentatie van Vakdidactiek 3.

 

 



De docent toont aan dat hij een presentatie kan ondersteunen door gebruik te   maken van software en hardware.

Tijdens mijn presentaties vind ik interactie met het publiek het meest belangrijk. Om deze interactie zoveel mogelijk te bevorderen heb ik een presenter aangeschaft. hierdoor hoeft tussen de dia's door niet naar de computer of het bord te worden gelopen. Ook animaties zijn hierdoor een stuk leuker omdat het verhaal door kan gaan terwijl er op het bord objecten bewegen. Dit ondersteund mijn manier van presenteren gericht op vlotte flitsende presentaties. Wanneer het onmogelijk is om tekst weg te laten laat ik tekst staan. Zo niet dan haal ik alle tekst het liefste weg. Vanaf jaar 1 heb ik deze stijl aangehouden.

Om mijn vaardigheden in powerpoint te laten zien heb ik het certificaat van de cursus Powerpoint Digitaal Rijbewijs hiernaast weergegeven. Bij het vorige onderdeel is een link opgenomen naar mijn Office vaardigheden waarin ik een mindmap, presentatie en verslag heb neergezet. Hierin is het gebruik van Wordfuncties toegepast. Ook worden PowerPointvaardigheden zichtbaar en hoe ik PowerPoint voor andere situaties gebruik zoals een mindmap.

Download
Powerpoint digitaal rijbewijs certificaa
Adobe Acrobat document 134.6 KB


De docent toont aan dat hij kan werken met de elektronische leeromgeving, portfoliosoftware, (leerling gerelateerde) administratieve systemen van de school.

Het gebruik van digitale administratieve systemen op een school heb ik zelf nooit gedaan. Wel heb ik in elke stage met de coach in zulke systemen gewerkt. In mijn eerste twee stages in Magister en de laatste stage in EduArte. In het voortgezet onderwijs heb ik zelf Magister genoten en dit werkte erg simpel. Ook het afvinken van leerlingen in Magister heb ik gedaan. Door veel voorkennis van Dropbox, Google Drive en OneDrive en bestandsextensies zal het omgaan met een ELO geen grote leercurve voor mij betekenen.



De docent toont aan dat hij educatieve software, serious games en mobiele apps kan inzetten.

Zoals eerder aangegeven zet ik Kahoot! bij lessen in. De mobiele app van Socrative heb ik ook gebruikt. Ook educatieve software zoals Yenka is bij het onderdeel attitude beschreven. Een voorbeeld van Serious Games heb ik ervaren bij vakdidactiek 2 waar ik een workshop heb bijgewoond waarin het programma Kerbal Space Program werd gedemonstreerd. Dit programma leert op een speelse manier de natuurkunde wetten die komen kijken bij ruimtevaart. Een Serious Game om mechanica duidelijk te maken is Bad Piggies. Hierin moet een voertuig worden gebouwd om een varkentje naar een eindbestemming te brengen. De natuurkunde wetten gelden in dit spel. Link.

 



De docent toont aan dat hij foto’s, video’s en audio digitaal kan maken, bewerken/converteren, publiceren en delen

In de periode groep 6-8 heb ik met twee anderen vaak filmpjes gemaakt en bewerkt. Het thema was altijd misdaad en we knutselden onze eigen attributen. Een fotocamera op filmmodus en een computer waren alles wat we nodig hadden. We bewerkten de filmpjes in windows movie maker en branden dit op DVDtjes om op de televisie het resultaat te zien. Dat was groep 6-8. Daarna heb ik weinig met filmen gedaan tot in HAVO-5. Hier had een natuurkunde TOA een initiatief opgezet waarbij hij filmpjes maakte over gebeurtenissen op de school. Samen met een klasgenoot van mij was hij begonnen maar ze zochten nog een filmbewerker. Ik ben door mijn klasgenoot erin gerold en heb veel plezier beleefd aan het regisseren, opnemen en bewerken van video. Hij heeft zich gefocust op presenteren, interviewen en contacten onderhouden. Onderling hebben wij deze kennis vaak uitgewisseld. Bij het bewerken van video in final cut pro kwam veel zelfstudie en trail and error aan bod. Ook het gebruik van externe effecten bood de nodige leercurve om te overwinnen. Hiernaast is een resultaat weergeven van een filmpje dat ik heb opgenomen en bewerkt in final cut pro met FxFactory effecten op een iMac. De camera was een standaard camera in een resolutie van 720p.



De docent toont aan dat hij kan werken met digitale toetssystemen.

komt aan bod bij het onderdeel Didactisch handelen



De docent is in staat om kleine storingen zelf te benoemen en/of te verhelpen.

Zoals eerder beschreven heb ik door het knutselen met elektronica en omgaan met software veel ervaring opgedaan. hierbij kwamen de nodige problemen met drivers en ondersteuning vaak om het hoekje kijken. Door deze situaties kan ik kleine storingen snel benoemen en verhelpen.